Anekdoter
Sagt om musik og musikere
D er hvor solens stråler ikke når hen, der når dog tonerne.
Søren Kirkegaard
D a han blev kritiseret for, at hans kirkemusik lød for munter udtalte han:"Når jeg tænker på min Herre og Gud, kan jeg ikke dy mig. Jeg bliver munter".
Joseph Haydn
K ære kusine-grine. Jeg har netop fået spået Deres ærede skrivelse stivelse og bæst læst, at tante vante og onkel dunkel og De selv har det godt flot. Vi har det Gud ske lov også glimrende flimrende.
Mozart i et brev til kusinen Bäsle, november 1777
S agt om Johann Sebastian Bach: "Alt, hvad han skabte, bar præg af hans geni. Ja, selv nogle af hans børn!"
Victor Borge
T il Gentofte Symfoniorkester: "Amatører kan kun spille i to styrker - for kraftigt og alt for kraftigt - ".
Dahl Eriksen, tidligere bratschist i Radioens Symfoniorkester
O m Concerto Copenhagen: "Vores udgangspunkt er ikke at skabe noget gammelt, men at skabe noget helt nyt - vi bruger de gamle barokinstrumenter for at få musikken til at lyde ny. Det er kun tilsyneladende en selvmodsigelse".
Lars Ulrik Mortensen, dirigent og cembalist
O m Vivaldi "Han har ikke skrevet 400 violinkoncerter, men 1 violinkoncert 400 gange".
Stravinsky
O m Mozarts Don Juan: " Som når man kaster en sten således, at den skærer vandets overflade, den da en tid lang kan springe hen over i lette hop, hvorimod den, så snart den hører op at springe, øjeblikkelig synker ned i afgrunden - således danser han over afgrunden, jublende i sin korte frist".
Søren Kierkegaard
H vor ord svigter, taler musikken.
H.C. Andersen
K radset ned på et nodeark i 1952: "Betale for at slide sig ihjel til ingen nytte. Betale for musiklivets undergang i 58 år. Betale 40 år for at blive skældt ud i Carl Nielsen pressen. Betale skidt og atter skidt. Betale af en organistløn, som ikke engang kan blive en tjenestemandsstilling.
Rued Langgaard
O m fremtiden. "Først en ny tids bevisthed i det nye årtusinde, vil være i stand til at forstå rækkevidden af Per Nørgårds musik".
Sergio Celibidache, dirigent
U nder en koncert i Tivoli for solo klaver hostes og støjes der for meget hvorefter solisten stopper midt i stykket og udbryder: "Det kan godt være at De ikke kan høre mig, men jeg kan høre Dem".
Alfred Brendel
R omantikkens syn på Telemann: "Han har lært alt hvad man bør som gennemuddannet musiker - den musikalske værdi af alle hans arbejder er underordnet, de er ikke kunstneriske frembringelser, men fabriksvarer".
Musikalisches Conversationslexikon" 1878
F ilosofiske betragtninger: "Kunsten er egentlig det overskud af længsel som ikke kan få udtryk i livet på anden måde".
Edvard Grieg
S amtidens vurdering af Beethovens violinkoncert efter premieren: "Værkets mange smukke detaljer kan ikke fornægtes, men det må også påpeges, at kontinuiteten ofte brydes. Endeløse gentagelser af trivielle passager kan let blive trættende for lytteren. Hvis Beethoven fortsætter ad den vej, vil det gå galt for både ham og publikum".
Kritiker i Wien, december 1806
A fsluttende bemærkning på det sidste nodeark på de fleste kantater: "Soli Dei Gloria" (Æren tilkommer Gud alene).
J. S. Bach
U dtalt ved en kammermusikaften i Wien til Leopold Mozart 16.2.1785: "Jeg siger dem for Gud, som en ærlig mand, deres søn er den største komponist, som jeg kender af person og navn - han har smag og dertil den største kompositionskundskab".
Joseph Haydn
D agbogs notat 11.11.1894: "Al kunst er i sit væsen det modsatte af Sandselighed og saasnart det kommer med ind, er det ikke længere høj og ren Kunst".
Carl Nielsen
E fter en koncert i Berlin: "Hvor vor tankeevne holder op, der begynder Paganini".
Meyerbeer
I Holland, kort efter krigen, blev en dirigent, publikum mente havde været for tyskvenlig mødt med en rystende tavshed. Han gennemførte Beethovens 5. symfoni, vendte sig om mod publikum, bukkede. Så sagde han: Nu går jeg, så kan De klappe af Beethoven" ...Og det gjorde de så.
Mengelberg, dirigent
U nder en orkesterprøve råber dirigenten: "2. trompet er for kraftig". 1. trompetisten svarede: "Ja, men han er slet ikke kommet endnu." ... "så sig det til ham, når han kommer".
Dirigenten var Sir Tomas Beecham
D er er tre slags dirigenter: "Dem som lader dig spille godt, dem som tvinger dig til at spille godt, og dem som forhindrer dig i at spille godt".
Marcel Tabuteau, solooboist i Philadelphiaorkestret
E n kunstner har behov for en tyrefægters nerver, en buddhistmunks koncentrationsevne og en kvindelig parisisk natklubejers dristighed.
Jescha Heifetz
V ibrato er en dårlig vane ligesom rygning. Nu er rygningen ved at være udryddet, måske er det også vibratoets tur.
Roger Norrington, dirigent
N ogle musikere vibrerer for hver en tone, som om de havde kronisk feber.
Leopold Mozart
S om modvægt til de to ovenstående anekdoter og sagt under et strygerkursus på Mors: "Vibrato, vibrato! Også på de små korte fraser. I skal vibrere på hver eneste tone!!!.
Nikolaj Znaider
H vem skulle tro, at så store ting kunne være skjult i så lille et hoved?
Kurfyste Kars Theodor efter at have hørt Idomeneo af Mozart
D a han som 85 årig blev spurgt om hvorfor han stadig øvede sig 5 timer om dagen: "Fordi jeg bliver bedre"
Pablo Casals
J eg er afskåret fra verden...så jeg bliver nødt til at være nytænkende.
Joseph Haydn
O pera skal ved hjælp af sangen få publikum til at græde, til at forfærdes og til at dø.
Giuseppe Verdi
M an skal spille musik med sjælen og ikke som dresserede fugle.
Carl Ph. E. Bach
B ach (her menes Carl Ph. E. Bach) er faderen - vi er drengene! Den af os, der er god til noget, har det fra ham...Det han gjorde, vil man idag kalde gammeldags, men måden han gjorde de på, var uovertræffelig.
Mozart
D en der kender mig indgående, må vide, at jeg skylder Emanuel Bach meget, at jeg forstod ham og har studeret ham omhyggeligt.
Haydn
H vorfor vi spiller de dødes mænds musik? Fordi vi er for dumme til at skrive vores egen!
Franz Brüggen
H vis man vil tale om musik, skal det være med bankdirektører. For musikere vil kun tale om penge.
Sibelius
D et er ikke svært at komponere, men det er svært at lade de overflødige noder ligge under bordet.
Brahms
"E n god ensemblespiller, spiller ikke kun sin stemme, men et stykke".
Gustav Leonhardt
Lidt morskab:
H vor mange positioner er der på en bratsch?
Svar: Tre! Erste Lage, Notlage og Niederlage.
H vad er forskellen på en bratsch og en kiste? I kisten er musikeren inden i.
H vordan kan man se at en bratschist spille falsk? ...Han bevæger buen!
H vad kaldes en bratsch også? Dieselviolin.
S axofon er det eneste instrument, der lyder ligedan før man har lært det, mens man lærer det og når man har lært det.
Storm P
K unst er det du ikke kan, for kunne du, var det ingen kunst.
Storm P